Bezpečnost
Silniční zákon ukládá v §5 řidiči povinnost „zabezpečit přepravované zvíře tak, aby neohrozilo řidiče a přepravované osoby.” Bohužel zákon jednoznačně nespecifikuje jakým způsobem máme zapezpečit naše čtyřnohé zlatíčka a nejhorší na tom je, že vždy záleží na policistovi v terénu, aby daný případ přepravy posoudil .
A dále je nejhorší na tom to, že při povinném školení řidičů nedokázal pořádně ani poradit sám školitel. Na otázku "jak tedy máme správně přepravovat psy (a nejen psy)" v podstatě odpapouškoval §5 Silničního zákona. A pak si tedy vyberte! Ale co, člověk si musí pomoci sám, a tak jsem trochu zabrouzdala po netu a připravila jsem pro vás následující články:
Jak správně převážet psa v autě
Na závěr jeden příklad z praxe
A jelikož my jezdíme převážně dlouhé trasy (z Prahy do Krkonoš, nebo na Moravu) a byli jsme přesvědčeni, že je zapotřebí Rockymu pořídit "nějaké to zabezpečení" pro naše "bezpečné cestování autem" tak jsme vybrali bezpečnostní pás Green dog a to velikost "S" (bohužel Rocky se sice do XS dostal, ale už nebyl schopný se projít a nadýchnout). V "S" vypadá jako takový malý "Rambo" . Poprvé jsme ho zkusili na cestě do Krkonoš a zpět (cesty cca 1,5 hod.).
Příprava doma | |
Na cestě |
|
Z našich, zatím malých zkušeností, mi pás přijde pro Rockyho ideálním a pohodlným zabezpečením. Ideálním proto, že při jakémkoliv prudkém přibrzdění ho zadrží (Rockyho bezpečnostní pás se přichytí na bezpečnostní pás v autě), a nedejbože při nehodě Rockyho bezpečně ochrání, tzn. stávající bezpečnostní pás v autě se zasekne a Rocky zůstane na sedadle a nedejbože při nehodě, při které se otočíte na střechu by se nemělo stát, aby byl Rocky nějak dolámaný a případně aby se dostal z auta ven a zmateně pobíhal po okolí anebo utekl pryč. A pohodlným, protože se Rocky může jakkoliv pohybovat na zadních sedadlech v autě, může si pohodlně sednou, lehnout, podívat z okna ven (otázkou ale bude jak se v něm bude cítít v létě, myslím si že bude zapotřebí být zapnuta, na optimální teplotu, klimatizace, ale to poznáme až v létě). Bezpečnostní pás se při jakémkoliv pohyby hladce přetáčí po zádech aniž by nějak zavazel. V podstatě se nestane, aby se pás dostal pod nohy a omotal se okolo hrudníku, krku apod. Rocky ho přijal bezjakýkoliv námitek a vzpouzení (v podstatě teď ví, že když mu dáme pás, tak se pojede na výlet ). A dále nemluvě o tom kolik ušetříme za případné pokuty za nesprávně převáženého čtyřnohého miláčka, a to jen při investici cca 460,-Kč.
Ale proč jsme si vybrali právě bezpečnostní pás? Přece na trhu je tolik možností. Ano, ale ne všechny ochrání čtyřnohé miláčky na 100% (spíše asi na 99,9%, jak všichni víme nic není stoprocentní). A my jsme, při pořizování, chtěli mít "něco" co Rockyho ochrání na 100%, ale nechtěli jsme ho převážet v kleci (mě osobně by se to nelíbilo, být někde zavřená). A když jsme začali vyřazovat různé možnosti zbyl nám právě bezpečnostní pás.
A jaké jsme vybírali možnosti?
Přepravní taška co máme, případně nová Je sice praktická, ale po pravdě já osobně bych v ní necestovala. Klec bychom museli dát na zadní sedadla (bohužel nemáme "combi") a vzhledem k tomu že se může stát že nás v autě pojede víc zdála se nám tato alternativa nevyhovující. Byla jednou z hlavních favoritů. Ale po přečtení pár diskuzí jsme také usoudili, že je nevyhovující. A to z pohledu §5 Silničního zákona (někteří policisté tuto variantu považují za neadekvátní) a z pohledu "úniku" psa a poranění při případné nehodě. A dále neřeší to situaci kdy v autě cestuje víc lidí. Psa při nehodě v náručí neudržíte, ten naopak třicetinásobnou vahou letí na čelní sklo, na řidiče, spolujezdce apod.!!! viz. to samé jako plachta + síť. Není pás jako pás. Můžete koupit levné pásy (cca 200,-Kč), ale ty nejsou dostatečně polstrované, různě se přetáčejí apod. Můžete koupit pás za rozumnou cenu (Green dog - taková zlatá střední cesta, polstrování má na celé ploše hrudníku a nijak psa netlačí) anebo můžete chlupáčovi koupit doopravdy luxus (takové pásy už stojí okolo 2 tis. Kč).
Klec
Plachta + síť
Lůžko
Bezpečnostní pás
Nepřepravovat psa
Bez komentáře.
A co bylo našim hlavním hnacím motorem pro zabezpečení přepravy Rockyho? Naše "příhoda" na dálnici. Fotky mluví za vše:
Fotky nevypadají nijak dramatické, nikomu z nás se naštěstí nic nestalo, jen na autě byla škoda cca 30 tis. Kč.
Ale člověk si alespoň vyzkoušel jak jsou "jiní" lidé ohleduplní a všímaví. Za celou dobu, něco málo přes hodinu, co jsme čekali na odtahovku, zastavilo pouze jedno jediné auto, aby se zeptali jestli jsme v pořádku a jestli něco nepotřebujeme. Pěkné skóre, nemyslíte. Jedno jediné auto ...
PS: první nehoda, po najetých cca 100 tis. km bez nehody (byla to taková škola smyku, ale trošku drahá).